Odszkodowania za błędy medyczne

Prawnicy z Kancelarii Adwokackiej GPKA z Łodzi posiadają wieloletnie doświadczenie i niezbędną wiedzę, aby w sposób profesjonalny dochodzić odszkodowań z tytułu popełnionych błędów medycznych. W imieniu klientów uzyskujemy zarówno odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu, zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, jak również rentę. Zachęcamy osoby, które są ofiarami popełnionych przez lekarzy błędów do skorzystania z naszych usług.
Z tego artykułu dowiesz się

Nasi prawnicy zajmują się w imieniu klientów wieloma sprawami dotyczącymi prawa medycznego, ze szczególnym uwzględnieniem  odszkodowań za popełnione błędy medyczne:

  • uzyskaniem zadośćuczynienia za popełniony błąd medyczny (uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia),
  • uzyskaniem zadośćuczynienia za zaniedbanie lekarza, pielęgniarki, położnej lub szpitala,
  • uzyskaniem odszkodowania za utratę zdolności do pracy w wyniku popełnionego błędu medycznego,
  • wyegzekwowaniem naprawienia szkody powstałej na skutek złej diagnozy lub złego leczenia bądź zakażenia,
  • dochodzeniem roszczeń przed wojewódzką komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych,
    uzyskaniem zadośćuczynienia za śmierć osoby najbliższej,
  • negocjacjami z placówką odpowiedzialną za błąd medyczny w sprawie odszkodowania,
  • reprezentacją poszkodowanych pacjentów  w postępowaniach przed ubezpieczycielem, który odpowiada finansowo zamiast podmiotu odpowiedzialnego za błąd medyczny,
  • dochodzeniem odszkodowań, zadośćuczynień i rent w postępowaniach cywilnych przed sądem,
  • dochodzeniem praw pacjenta w toku procesu karnego.
Odszkodowanie za błędy medyczne

Co to są błędy medyczne?

Błędy są nieuniknione i cechują każde ludzkie działanie. Nowoczesna opieka zdrowotna jest coraz bardziej skomplikowana, czego konsekwencją jest coraz większa szansa na powstanie nieporządanych zdarzeń medycznych. Wiele z nich wpisanych jest procedury medyczne. W obecnym stanie nauki i technologii medycznej  zdarzają się bowiem sytuacje, których nie da się przewidzieć, jak choćby reakcji pacjenta na przeszczep. 

Błąd medyczny to nieumyślne działanie, zaniedbanie lub zaniechanie lekarza, stomatologa, pielęgniarki, położnej lub osoby wykonującej inny zawód medyczny, które powodują powstanie szkody u pacjenta na etapie diagnozy lub terapii. Obowiązujące w Polsce prawo co prawda nie określa wprost pojęcia „błędu medycznego”, ale w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z z dnia 6 listopada 2008 r. zdefiniowane jest „zdarzenie medyczne”.

Art. 67a.
1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zakażenia pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta albo śmierci pacjenta będącego następstwem niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną:
1) diagnozy, jeżeli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby,
2) leczenia, w tym wykonania zabiegu operacyjnego,
3) zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego
– zwanego dalej „zdarzeniem medycznym”.

Błąd medyczny należy odróżnić od niepowodzenia lekarskiego, które charakteryzuje się tym, że pomimo  leczenia zgodnego ze sztuką doszło do pogorszenia stanu pacjenta.

Jakie są rodzaje błędów medycznych?

Wśród błędów medycznych wyróżnić można:

  1. błędy diagnostyczne – polegający na postawieniu nieprawidłowej diagnozy, przez co niemożliwe staje się zastosowanie właściwego leczenia; w praktyce wyróżnia się dwa rodzaje błędów diagnostycznych – błąd zaniechania (na przykład w wyniku nieprzeprowadzenia wywiadu z pacjentem bądź też niezapoznaniu się z dokumentacją medyczną) oraz błąd nieprawidłowej interpretacji wyników badań (na przykład  przeprowadzenie cesarskiego cięcia, podczas gdy poród mógł odbyć się w sposób naturalny);
  2. błędy terapeutyczne – działanie lub zaniechanie ze strony lekarza, niezgodne z aktualnym stanem wiedzy medycznej; przykładem błędu terapeutycznego jest zalecenie podania niewłaściwego leku lub właściwego, ale w niewłaściwej dawce;  błąd zaniechania może polegać na pozostawienie pacjenta bez opieki lekarskiej po przeprowadzonej operacji;
  3. błędy techniczne – wynikające z niewłaściwego postępowania osoby uczestniczącej w przeprowadzeniu zabiegu chirurgicznego, w efekcie którego dochodzi do uszczerbku na zdrowiu bądź nawet zgonu pacjenta;
  4. błędy rokowania – są efektem  wyrażenia niewłaściwej prognozy, co do stanu zdrowia pacjenta (np. stwierdzenie czasowej niezdolności do pracy w sytuacji, gdy istnieją przesłanki do stwierdzenia trwałej niezdolności).,
  5. błędy organizacyjne – wynikające z niewłaściwych decyzji osób zarządzających placówką medyczną (na przykład zaniedbania natury logistycznej, braku dostępności urządzeń diagnostycznych, braku prawidłowego dostępu lekarza do dokumentacji medycznej pacjenta w wyniku błędów w prowadzeniu dokumentacji pacjentów);
  6. błędy informacyjne – polegające na nieudzieleniu pacjentowi prawidłowej informacji o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych itp., o której mowa w Art. 31 ust. 1  Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;
  7. błędy jatrogenne – wynikające z niewłaściwego postępowania lekarza bądź innego pracownika placówki medycznej, prowadzące do pogorszenia stanu fizycznego lub psychicznego pacjenta, na przykład polegające na niewłaściwym informowaniu pacjenta o jego stanie zdrowia ze strony lekarza prowadzącego skutkujące pogorszeniem jego stanu zdrowia psychicznego.

Przykłady błędów medycznych

Jeżeli macie Państwo wrażenie, że zostaliście osobiście lub Wasi bliscy poszkodowani z tytułu popełnionego błędu medycznego, warto skontaktować się z naszą kancelarią. Poniżej przedstawiam przykłady błędów medycznych z którymi najczęściej spotykamy się w praktyce:

  • nieprzeprowadzenie zabiegu medycznego w odpowiednim czasie;
  • nierozpoznanie zawału serca;
  • nieprawidłowa ocena symptomów schorzenia;
  • zoperowanie zdrowego organu;
  • niewykonanie niezbędnych lub dodatkowych badań pomimo istnienia takiej możliwości;
  • błędna terapia lekowa;
  • podjęcie się leczenia przy braku kompetencji lub braku niezbędnego sprzętu;
  • błąd w identyfikacji chorego;
  • pozostawienie ciała obcego w ciele po operacji;
  • brak sterylizacji opatrunków i narzędzi medycznych;
  • niezachowanie prawidłowej techniki wykonywania czynności medycznej;
  • odmowa lub zbyt późne udzielenie pomocy;
  • zakażenie;
  • zagubienie lub pomieszanie wyników badań pacjentów;
  • błędy we wpisach na karcie choroby;
  • zamiana leku;
  • zbyt dług czas naświetlań na przykład podczas leczenia onkologicznego.

Kiedy następuje przedawnienie roszczenia z tytułu odszkodowania za błąd medyczny?

Możliwość dochodzenia odszkodowania za błąd medyczny ulega przedawnieniu na takich samych zasadach, jak inne, podobne roszczenia cywilnoprawne, czyli 3 lata od momentu, kiedy poszkodowany pacjent dowiedział się lub przy zachowaniu należytej staranności mógł się dowiedzieć o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia. 

Art. 4421. § 1. Roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym ulega przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo przy zachowaniu należytej staranności mógł się dowiedzieć o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia. Jednakże termin ten nie może być dłuższy niż dziesięć lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę.
Wskazana regulacja prawna ma charakter generalny i istnieją od niej wyjątki bądź uregulowania szczegółowe:
  • jeżeli szkoda powstała w wyniku czynu będącego zbrodnią lub występkiem, termin przedawnienia roszczenia o odszkodowanie lub zadośćuczynienie wynosi 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa; nie ma w tym przypadku znaczenia, czy sprawca czynu został skazany prawomocnym wyrokiem karnym, czy też nie oraz to, kiedy poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia;
  • jeśli poszkodowany jest małoletni, termin przedawnienia dochodzenia roszczeń nie może skończyć się przed upływem 2 lat od uzyskania przez niego pełnoletności;
  • koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku kalendarzowego, w którym upływa termin przedawnienia  (Art. 118 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny)

Rola prawnika w sprawie o odszkodowanie za błędy medyczne

Poszkodowani pacjenci zgłaszający się do naszej kancelarii często zastanawiają się czy na pewno w sprawie o błąd medyczny potrzebna jest im profesjonalna pomoc prawna. Wyjaśniamy, że sprawy o błąd medyczny są zwykle bardzo skomplikowane i wymagają nie tylko dogłębnej wiedzy prawa materialnego i proceduralnego, ale również dobrej orientacji w zagadnieniach medycznych i funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Warto mieć również na uwadze, że sporach sądowych dotyczących odszkodowania za błędy medyczne, po stronie przeciwnej zawsze stoją wyspecjalizowani prawnicy medyczni. 

Doświadczony adwokat medyczny z kancelarii GPKA profesjonalnie zajmie się sprawą o odszkodowanie za błąd medyczny:

  • dokładnie przeanalizuje stan faktyczny sprawy klienta z uwzględnieniem istniejącej dokumentacji medycznej;
  • przedstawi poszkodowanemu pacjentowi stan prawny, możliwe konsekwencje i szanse wygrania odszkodowania;
  • sporządzi niezbędne pisma i dokumenty, jak również przygotuje i złoży wnioski dowodowe;
  • będzie pamiętał o obowiązujących terminach kolejnych kroków w sprawie;
  • będzie reprezentował pacjenta w sądzie lub przed Wojewódzką Komisją ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych;
  • przesłucha w imieniu pacjenta powołanych przez obie strony świadków.

Jakich roszczeń może żądać pacjent poszkodowany w wyniku błędu medycznego?

Prawnicy Kancelarii GPKA żądają w imieniu pacjentów poszkodowanych w wyniku popełnionego błędu medycznego następujących roszczeń:

  • zadośćuczynienia za doznaną krzywdę – jednorazowe świadczenie, mające na celu rekompensatę bólu, cierpienie i innych strat;
  • renty na zwiększone potrzeby – świadczenie okresowe, najczęściej miesięczne i obejmuje dający się wyliczyć miesięczny koszt powtarzających się wydatków poszkodowanego pacjenta; do renty wliczany jest również  koszt niezbędnej opieki, jeśli pacjent takiej potrzebuje;
  • odszkodowania – świadczenie mające za zadanie pokrycie wydatków na koszty leczenia poniesionych w wyniku doznanej szkody;  zaliczamy do nich między innymi koszty wizyt lekarskich, badań, rehabilitacji, dojazdów, sprzętu rehabilitacyjnego, adaptacji mieszkania;
  • wypłaty z góry za niezbędne leczenie – jednorazowe świadczenie na pokrycie zakupu określonego sprzętu rehabilitacyjnego, czy przeprowadzenia odpłatnej procedury medycznej;
  • renty z tytułu utraty widoków na przyszłość– to między innymi środki na pokrycie straty pacjenta, który nie może już wykonywać dotychczasowego zawodu albo nie ma możliwości dalszego rozwoju zawodowego, koszty przekwalifikowania do wykonywania innego zawodu;
  • odsetki – od żądanych w pozwie kwot.

Ile dochodzenie roszczeń o odszkodowanie za błędy medyczne

Najniższe koszty dochodzenie roszczeń o odszkodowanie za błędy medyczne będą wtedy, gdy wystarczy postępowanie przed Wojewódzką Komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W takim przypadku pacjent wnosi opłatę od wniosku w wysokości 200 zł.  Oprócz tego pacjent ponosi dodatkowe koszty wynikające na przykład z konieczności  uzyskania . Wysokość opłat reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1) z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie zryczałtowanej wysokości kosztów w postępowaniu przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

Znacznie wyższe koszty pacjent ponosi, gdy konieczne jest postępowanie sądowe. W takim przypadku, koszty obejmują opłaty sądowe, honorarium adwokata oraz inne, dodatkowe koszty, takie jak na przykład honoraria powołanych biegłych.

W przypadku wygrania sprawy w sądzie, poszkodowany pacjent otrzymuje zwrot poniesionych kosztów. 

Opłaty sądowe

Wysokość opłaty sądowej zależna jest od wysokości roszczeń i wynosi:

  • roszczenie do 500 zł – opłata 30 zł
  • roszczenie ponad 500 zł – 1.500 zł – opłata 100 zł
  • roszczenie ponad 1.500 zł – 4.000 zł – opłata 200 zł
  • roszczenie ponad 4.000 zł – 7.500 zł – opłata 400 zł
  • roszczenie ponad 7.500 zł – 10.000 zł – opłata 500 zł
  • roszczenie ponad 10.000 zł – 15.000 zł – opłata 750 zł
  • roszczenie ponad 15.000 zł – 20.000 zł – opłata 1.000 zł
  • roszczenie powyżej 20.000 zł –  5% żądanej kwoty, nie więcej niż 200.000 zł

Honorarium adwokata​

Gwarantowany przejrzysty i uczciwy system wynagradzania, w którym od początku rzetelnie informujemy Klienów odnośnie wysokości kosztów prowadzenia sprawy w podziale na honorarium adwokata oraz opłaty i koszty sądowe. Ze względu na indywidualny charakter niemal każdej sprawy, honorarium za usługi adwokatów z Kancelarii GPKA w Łodzi jest ustalane zawsze indywidualnie z klientem. Cena usług zależna jest od:

  • złożoności sprawy, w tym stopnia skomplikowania i ilość czynności, które musi podjąć adwokat;
  • charakteru czynności dowodowych, które należy przeprowadzić;
  • ilość pism, które należy sporządzić,
  • liczby terminów rozpraw,
  • ilości innych czynności koniecznych do przeprowadzenia.

Minimalne stawki adwokata za dochodzenie na rzecz poszkodowanego w wyniku popełnionych błędów medycznych pacjenta reguluje rozporządzenie Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie. Stawki te, podobnie jak w przypadku opłat sądowych zależne są od wysokości roszczeń, i wynoszą:

  • do 500 zł – 90zł;
  • powyżej 500 zł do 1500 zł – 270 zł;
  • powyżej 1500 zł do 5000 zł – 900 zł;
  • powyżej 5000 zł do 10 000 zł – 1 800 zł;
  • powyżej 10 000 zł do 50 000 zł – 3 600 zł;
  • powyżej 50 000 zł do 200 000 zł – 5 400 zł;
  • powyżej 200 000zł do 2 000 000 zł – 10 800zł;
  • powyżej 2 000 000 zł do 5 000 000 zł – 15 000zł;
  • powyżej 5 000 000 zł – 25 000 zł.
Umów spotkanie z adwokatem

Zapraszam do kontaktu w celu umówienia terminu spotkania i wyjaśnienia wątpliwości związanych ze sprawą.